Saturday, August 24, 2019

Belajar Memandu

Tamat SPM pada penghujung 1993 , aku dan kawan2 ( farizan, chahrin dan Bullah) telah bepakat untuk cari kerja sementara menunggu keputusan keluar, Alhamdulillah akhirnya Farizan bagi tahu yang dia telah dapatkan kerja untuk kami di ITM Arau ( masa itu belum dinaik taraf ke Universiti lagi) Kami dapat kerja sebagai pembantu kantin. Masing2 memang teruja gila laaaaa, baru nak masuk alam pekerjaan dan dapat gaji bulanan. Tuan kantin ( Abg fauzi atau ramli tak berapa ingat dah nama  dia) arahkan kami agar tinggal sekali dengan dia senang untuk kepasar dan ketempat kerja. maka tinggalah kami berempat dengan tokey di Taman Seri Manis sebelah hospital Kangar. hehehe tempat kerja di Arau jauhhh oooo pada masa tu kami anggap.

Dari kiri Chahrin (pak long), aku , farizan(mat cong), bulah

 Dalam kami berempat hanya Farizan sahaja ada lesen kereta yang lain kereta pun tak boleh bawa lagi 😆😆😆😆😆. apabila kami dah mahir kepasar dan ketempat kerja abg fauzi pun arah kami untuk ketempat kerja dan balik sendiri dengan van yang dia sedikan. hehehehe syok laaaa tokey tak ada kami jeee dalam van tu. maka bermulah lah aktiviti kami untuk belajar memandu dengan farizan. Biasanya kami yang lelaki akan balik last sekali , selepas Abg fauzi dan isteri dia balik, kami lah akan cuci kantin dan simpan semua barang, kami akan cepat2 selesaikan kerja, bila dah selesai sebelah kantin kami ada kawasan padang yang keluasanya cukup untuk kami belajar bawa van ..step yang pertama dia ajar masuk gear 1&2 pusinggggggg dulu sampai cekap control minyak dan stereng, setiap hari silih berganti kami akan pusing padang itu dgn ditemani farizan. bila dah cekap sedikit dia bagi kami bergilir bawa balik dari arau ke kangar,, hehehe tengah malam kereta mana banyak lagi tahun tuuuu, memang senag laaa kami pusing2 dalam pekan kangar. Darah muda dan gila stereng memang syok laaaa. Itu lah pengalam pertama aku bawa kereta/van dan farizan lah guru aku, Alhamdulillah Farizan kini dah jadi Pegawai polis yang berpangkat besar. Pak long pula bertugas dengan AADK cawangan langkawi, Bullah dengan perniagaan sendiri yang sudah berkembang di Putrajaya, Aku pula macam ni laaa hehehe 💗💗😊😊😊 Alhamduliullah  bersyukur dengan apa yang aku ada dan kecapi selama ini.


baru ni kakak habaq " boder mak dgn adik dah tamat tempoh" Gambar ni  masa pi Dannok

Kakak yang dah tinggi dari ayah dah.


Kini Kakak dah berusia 17 tahun dah sampai masanya aku ajar dia bawa kereta dan memiliki lesen memandu, Setiap kali aku ajar dia akan aku cerita  pengalaman pertama aku bawa kereta, Alhamdulillah Akirnya kakak boleh dah bawa kereta cuma tunggu lepas SPM akan aku hantar dia ke selolah memandu untuk dapatkan lesen, Bila aku sakit baru2 ni dia dah blh bawa kereta untuk balik Tepi Laut, Dah besar dah anak aku , cepat sungguh masa berlalu, Masih terbayang masa dia kecil dulu mak dia belajar kereta tetapi brek terkejut la sikit terus dia tak mau naik dengan mak dia, dan itu jugalah kali terakhir mak dia belajar kereta, hehehehe Allah ☺☺☺,






No comments:

Post a Comment