Sunday, August 25, 2019

Emping dan Nyoq Kukuq

      Pagi ini dalam perjalanan aku ke tempat kerja, tetiba emping dan Nyoq kukuq terlintas dalam benak kepala aku, sejak dulu lagi setiap kali aku teringat impin ataupun tenampak impin dijual dimana- mana secara automatik fikiran aku akan teringat pada lesong hindik yang berada dirumah tokwan zain masa aku kecil2 dulu. Pada masa tu aku pun masih budak2 lagi , ingat2 lupa dan aku tak rasa adik2 sepupu aku yang peringkat bawah dari aku sempat tengok lesong tu, heheheh maklumlah tahun 80an mana nak ada camera lagi Ndak, Pak tih dan Cuyah hehehe kalau ada pun kena pinjam yang orang. kalau masa tu ada camera tentu dah banyak gambar nostalgia akan keluar, kikikik 😂😂😂😂. kalau tak salah aku satu petak padi tokwan akan tanam dengan padi pulut,dangan padi pulut tu lah disimpan dalam jelapang untuk kegunaan sepanjang musim. sedikit dihantar kekilang untuk dijadikan beras pulut, padi yang sedikit muda akan dibuat emping, petang2 akan ada la anak menantu ketika itu akan tolong tok piah tumbuk padi, tapi apabila keluarga dah sedikit maju (kuasa membeli) akhirnya aku tak ingat tahun bila lesung hindik itu dimusnahkan, kalau tak salah aku tokwan nak buat rumah kot tu yang buang lesong tu ,

lesong tu lebih kurang macam ni la tapi yang tok wan buat elok lagi rasanya (gambar dari google) 
Tok wan zain memang tidak dapat dinafikan hasil seni kayunya, masa dia kuat dan muda kalau dengar cerita dia macam2 dia buat hasil dari kayu kayan, rumah, perahu, sarung pisau, dan macam2 lagi, Ada satu tongkat Khatib semasa berkhutbah yang dia buat aku rasa ada kat masjid Sg korok, aku tengok masa dia buat tu, tapi aku tak tahu secara tepat imam masjid mana yang suruh dia buat, sama ada kubang sepat atau sg korok, tapi bila aku duk tengok tongkat di masjid aku rasa itu hasil tangan tok wan, sebab tok wan kata dia bagi kat Hj umar, (hj umar imam sg korok masa tu), Setiap kali aku tengok tongkat itu aku akan teringat tokwan.(ilmu yg bermanfaat)

Alfatihah untuk arwah tok wan 



Masuk saja pejabat, selepas pantau sekejap kawan2  aku pun minta izin boss untuk keluar beli sarapan, Ke nat taman aman la aku pergi cari emping heheheh. Impin pun telah dikomersialkan la ni, dulu kami makan emping dengan nyoq sahaja , lani depa jual siap letak jagung rebus lagi,  menarik juga.

RM 2.00 banyak ni pun 
Untuk budak2 sekarang memang tak akan rasa nikmat makan emping ni, anak2 aku pun tak makan emping ni . Zaman telah merubahkan segalanya, dari sekecil - kecil perkara hingga kebesar perkara.





No comments:

Post a Comment