Thursday, May 20, 2010

Ubur-Ubur (Star Wars)

Ubur-ubur (juga dikenali sebagai ampai-ampai) merupakan haiwan yang tergolong dalam filum cnidaria, termasuk dalam kelas biologi skifozo. aku ingatkan semua ubur2 tinggal di laut( air masin ) rupa-rupanya ada yang tinggal kat air tawar.

Bentuk ubur2 dewasa terdiri daripada 95-99% air. Kesemua spesies terdapat di kesemua lautan dunia, kecuali beberapa spesies yang tinggal di air tawar. Tapi gambar ubur2 yang aku ambil ni semuanya kat laut, kawasan tempat aku lepak2. Ubur2 ni terapung bebas yang makan ikan dan zooplankton kecil yang terperangkap dalam sesungut mereka. Ubur2 mempunyai sistem penceranaan yang tidak lengkap, bererti bukaan yang sama digunakan untuk memasukkan makanan dan mengeluarkan najis.Yang menarik perhatian aku untuk cerita tentang ubur2 ni bukannya pasai apa, ada seorang kawan kat tempat kerja aku kata, ubur2 ni nampak macam kapal perang dalam filem star wars,,,,,tapi betul juga aku tengok, cuba kita pakat2 pi kelaut dan tengok dalam kuantiti yang banyak, memang betul la, otak dia ni memang otak katun dan sains fiction, tu belum masuk lagi cerita kalau rasaksa tiba2 muncul kat tempat aku. Apa aku nak buat? mai kita pakat2 fikir...he3

Ubur2 ni berenang dengan kuasa denyutan yang dikawal oleh otot-otot dan sarafnya. Alat pengimbang udara yang terdapat pada tubuhnya membolehkan ia terus terapung atau tenggelam. Sesungut yang terdapat pada ubur2 digunakan sebagai senjata dengan menyengat mangsanya. Ikan dan juga manusia boleh menjadi lumpuh jika terkena sengatan ampai-ampai ini.Untuk rawatan kecemasan yang selalu kami amalkan apabila ada sapa2 yang tekena ubur2 kami letakan cuka. Ala cuka yang kita buat masak tu, jangan hampa pi letak cuka getah pulak.

Ubur2 ni kalau waktu aku duk pi ke laut dulu,( rawa udang ) lagi banyak masuk pukat aku, udang pun waktu tu la yang nak banyak. dah berat sepasai nak angkat dia dari pukat, gatai lagi satu pasai, itu belum masuk beronok lagi, tapi dah itu memang kerja aku sebagai nelayan terpaksalah, waktu tu aku masih lagi bersekolah, sedih kalau aku ingat waktu tu. Apapun aku bersyukur, "alhamdulillah". Nanti lain entry aku cerita tentang beronok pulak,,,

2 comments:

  1. sapalah penyamun katun tu? Tapi Lan, bayangkan tiba2 raksaksa tu keluar dari celah2 blok tu? Masa tu pulak untramen mc.....macamana nak buat?

    ReplyDelete
  2. uncle
    buat masa skg ultramen yg selalu jadi penyelamat saya tu,belum pernah mc lagi la walau pun sakit kaki tak boleh nak jalan,,,tapi kalau dia mc juga saya panggil power rangers....

    ReplyDelete